Tjänster
Tjänster utan gentjänster!
Varför handlar man tjänster på internet??? Ja den frågan är det nog en del som har ställt sig men svaret behöver inte vara allt för komplicerat. Till att börja med så tjänster, är förvisso en produkt i sig men ändå så skiljer den sig. I företags världen så brukar man skilja dessa åt med vad man brukar kalla saker "man kan tappa på tårna" och inte. Varför går det så bra att sälja just tjänster på nätet då, lite svar har du på våran tidager flik "länkar" (om du har missat den). Men det är en produkt som du inte kan se, du handlar inte den från en hylla i en butik, det är inte något som du vill eller kan hålla i, se vilken färg den har etc. Det är också någonting som du redan vet vad du vill ha dvs. vill du ha städhjälp i till hus/lägenhet så ringer du inte till en dagmamma utan du vet redan vad du letar efter. Det handlar inte om färg, hållbarhet utan pris och tid (hur ofta mellan vilka timmar på dygnet osv.) Innan näthandeln tog den fart den har idag så ringde man till städfirmorna och ställde frågorna via telefon oftar än att man besökte själva kontoret (som kanske inte heller hade någon "mottagning") skulle jag tro. Vill du ta kontakt med en låssmed för att du har låst dig ute, så åker du inte till kontoret utan ringer via nummer upplysningen (om du inte har redan ett nummer) och behåller sedan visitkortet i plånboken för att du vet att dom dyker upp, och dom höll vad dom lovade men........ var det inte lite dyrt ändå??? Det kan göra att man kan kolla upp andra låssmeder för att ha ett nummer på mobilen eller plånboken (nu googlar man direkt på mobilen numera) men faktum är trots allt, att du har en situation som måste lösas men du vet inte hur. Du är hungrig ingen mat hemma, trött efter en hård dag på jobbet, ingen bil och lånt till närmsta snabbmats restaurang (du kommer att på ett eller annat sätt skaffa dig något att äta....men hur) livsmedelsbutiken stängde redan innan du kom hem från jobbet, pizza budet är en lösning. Det finns massor av pizzerior du skulle kunna beställa för avhämtning men då är inte problemet löst, problemet är att få det till dörren därför völjer du den med utkörning = tjänst. Så är det alltid med tjänster, du kan inte städa lägenheten för att du jobbar 15 timmar per dygn t.ex. (men det måste lösas), du måste köpa blommor till någon men personen bor på andra sidan av stan eller sverige och du har inte tid, råd, möjlighet att leverera detta själv = situation som måste lösas. Man kan säga att kunden är redan medveten om problemet (kortsiktigt i alla fall)när det handlar om tjänster. Till skillnad mot att köpa en hörnsoffa, motorcyckel, mikrovågsung visst det kan vara ett starkt behov men ändå inte ett problem på något sätt, som måste lösas förutom leveransen med hörnsoffan är problemet. Om du inte har släpkärra eller inte ens du eller bekanta har varken körkort eller bil = problem = leverans = tjänst. Det finns ofta mycket frågeställningar kring en tjänst eftersom det är en "kringprodukt" till "metaprodukten" (saken/varan) som tider. villkor, avtal/kontrakt, personal, och slutligen priset vilket gör att det kan bli långa samtal på telefonen (vilket det var förr) men inte nu längre då info finns på respektive tjänsteföretagets hemsida. Nu finns det ju såklart vissa tjänster där man vill helst träffa personalen och på så sätt att man besöker "kontoret". Detta som t.ex. assistans tjänster dvs. har man en vän/släkting som är handikappad så vill man gjärna träffa personalen innan man anlitar någonfirma som ska ta hand om personen för att försäkra sig om att man får valuta för pengarna (personen som vårdas känner sig trygg, inga attityder mot kund, och allamänt tillmötesgående) i sådana tjänster är självfallet priset inte lika relevant såklart. Det som är bra i det här fallet är att man kan visserligen ta reda på en del om företaget innan man bokar besök via webben. Hur lång erfarenhet, inlägg från nöjda kunder, Vilka kunder dom jobbar eller har jobbat med, hur många anställda, vilka tider odm jobbar osv. websajterna svarar fortfarande på en massa frågor som du som kund inte ens skulle komma på att fråga under telefonsamtalet. Andra kanske undrar vissa saker men förmår sig inte om att fråga men via websajten så behöver man inte. Alla assistans tjänster kommer att växa och då menar vi inte endast "hem" service utan budfirmor kommer att växa. Hämta kläderna från kemtvätten innan dom stänger, klippa gräsmattan (du behöver inte prata med någon, du skriver in adressen, vilken dag och klockslag), alla tjänster där du som kund böver göra så lite som möjligt växer. Vi på Supershades har erfarenheten från olika delar av USA där detta redan har börjat och det som fungerar där kommer att komma hit. Däremot andra tjänster som olika typer av service etc. finns redan och kommer ingå i varje leverans och tjänst du köper och är redan idag ett signum för ett tjänste eller varu köp. Köp någonting jätte billigt men det är inget bra service avtal på låt säga tre år nej nej nej då åker erbjudantet i soptunnan.
Traditionella tjänstehandeln, framtid eller tradition?!
Något som det har spekulerats i en del är resebranchen hur den har påverkats av näthandeln osv. folk reser som aldrig förr och det bara ökar för varje år som går. 60% av sveriges befolkning reser mycket mer idag än vad man gjorde för bara fem år sedan. Även pensionärer idag reser mot varmare horisonter och 61% packar resväskan minst två gånger eller t.o.m. flera per år numera. Det är endast 2% som inte reser överhuvudtaget, men fortfarande så har vi också en stigande medel inkomst i Sverige som ligger för närvarande på 348000kr före skatt enligt svensk näringsliv vilket också resulterar i fler beställda utlandsemestrar per invånare med självklarhet. Visserligen bottnar en del att man är mer flexibel idag med att ta semester (det finns lite mer möjligheter än bara industri semestern idag) men vi har en hel del att tacka websidorna för. Det är mitt framför näsan på konsumenterna och det annonseras vilt och överallt om det också. Anledningen som vi säger varför näthandeln kommer att konkurera ut den traditionella resebyrån är pga. att facit talar för sig självt för hur folk reser. Man kan enkelt kolla upp dom billigaste alternativen och ordet är den bästa annonsen och grannarna pratar redan idag om hur dom bokade resa till Thailand med hotell för hela familjen för noll och ingenting pga. av websidor. Det bottnar i att det finns många konkurenter dvs. resebolag som gör att man måste samla alla under ett och samma tak. Att man kan söka på resor på det här sättet har funnits länge det bara det att folk har fått upp ögonen för det för att "det är så här man gör". Det är huvudingrediensen för att näthandel i den här formen ska ta över. Eftersom det fungerar som en "tjänst" eftersom dom letar upp dom billigaste varianterna på resor. Samma princip har man på pricerunner och talar lite för hur konsument mönstret ser ut. Man vill handla själv, spekulera så lite som möjligt, och vad man inte ska glömma bort är att vad som sägs i en butik är muntligt, alla information om aovsett vad du får på en hemsida är skriftlig och det väger mycket tyngre också såklart. Tjänster som dessa kommer att expandera dvs. söktjänster på billigaste bokhyllan inom skandinavien som "skeppar" direkt till din dörr, utan att du ska behöva leta via olika leverantörer efter dina egna krav (frakt, leverans tid, bär hjälp, lösas ut någonstans eller direkt till dörren) kunden vill precisera exakt allting själv. Men en bokning av en resa sker via internet biljett nr, boknings nr, referens nr, kvitto nr, flight nr, sits nr, konto nr, clearing nr osv. osv. När du som resenär kommer till inbokningen så kommer dom att gå efter alla denna information via inernet. Vad du som kund gör är att du betalar för att någon annan gör det här åt dig på andra sidan bordet vid resebyrån (som du klarar av själv), vi har blivit mer data vana idag (ålder spelar ingen roll). Data vanan spelar stor roll eftersom vi lever mer och mer via internet och barn växer upp med det medan vi har målgrupper som aldrig har tagit i en dator i hela sitt liv pga. av att man är traditionell eller rent av konservativ av sig. Men dessa är på väg bort ju äldre dom blir bara en sådan sak kommer resultera i att internet handeln kommer att expandera. Ungdomar som har till vana av att handla hälften av sina varor via internet idag, kommer bli fler och oftare. Det kommer finnas liknande tjänster för t.ex. försäkringbolag som kommer fungera på samma sätt, utan att du behöver prata med en försäkringsagent (hur stor premie, per år/ per månad, hel/halv, pris). Det kommer bli vanligt att man använder sig av utländska försäkringsbolag som är större på marknaden som kan lova lägre premier eller att dóm lokala kommer att erbjuda helförsäkring under samma premisser som en halv (om dessa ens existerar) och allt är klart efter att du fått en bekräftelse via mail på fem minuter max. Banktjänster där du kan placera dina pengar för att få den bästa räntan utan att behöva läsa skvallret i kvällstidningen. Svaret är att desto fler aktörer, fler detaljer kring produkten, fler varianter av produkten, ökad marknad leder till fler liknande internet "tjänster" som kommer att konkurera ut dom faktiska så kallat "butikerna". Vi ska heller inte glömma bort att alla måste ha betalt och "sponsring" har aldrig varit större heller. Gratis tjänster är sponsrade av andra aktörer så att exponeringen i sig blir gratis marknadföring för dessa, samt att konsumenten kan leta efter billigaste alternatviet kostnadsfritt då fysiska butiker hade tagit en hanteringsavgift t.ex., alla gör varandra en tjänst :), eller hur. Mycket av det här bottnar i att mellanhänder ska klippas bort, kund vill handla direkt från huvudleverantör (beror på vad det rör sig om såklart) så det är inte bara resebranschen som kommer att bli lidande utan detaljisten i allmänhet kommer att bli lidande. AV detta att döma så har man märkt att en massa undersökningar har dykit upp som aldrig för. Anmäl dig till olika sajter och ta del av en massa gratis erbjudanden mot att man ställer upp i olika independent undersökningar för att se folks levnads/konsumeringsmönster. Detta är också ett tecken på att näthandeln ökar varför kontakta statistiska central byrån t.ex. när vi kan fråga kunden själva. Det är med andra ord inte bara en eller två branscher som kommer att påverkas utan att nämna någon specifik som resebyråernas dilemma, utan ALLA och anledningen varför vi säger så här på Supershades är för att vi vet, och tror på näthandelns framtid. Det vore dumdristigt att påstå att vissa kommer att bli lidande mer än andra eftersom alla går åt samma håll men i olika hastigheter bara. Arbetsförmedlingen "tappar mark" säger man på TV för att den "tjänsten" har man hemma på datorn (än en gång "mellanhanden" = mellan arbetsgivare och arbetstagare) likaså bostadsförmedlingen för att man letar rätt på sitt boende efter prislapp och bo yta själv via internet och detta är trots allt myndigheter men även dom blir lidande. Allt av media och underhållning kommer också bli lidande SF kanske inte finns i framtiden, biografer kanske inte ens existerar då vi kan se det senaste hemma i vardagsrummet. SF i sin tur är en mellanhand som köper upp rättigheterna via hollywood för att få visa dessa först av alla (men ändå en mellan hand), produktionsbolagen i USA måste ha sina intäkter men tänk då dig, att betala bio biljetten via konto och se filmen hemma, och då menar vi inte att hyra film som har släppts på DVD som man gör idag via nätet. Mjukvaru handeln kommer också försvinna dessa som säljer programvara eller spel eftersom det ska redan användas på datorer och spel konsoler (som i sin tur är uppkopplade mot internet numera) när det går att ladda hem direkt till datorn. Vi själva har gått från LP, EP, kasset och för att inte glömma VHS till CD, MP3, DVD, Blueray. Media formatet idag är helt digitalt så "tappa på tårna" varan inom media är snart borta överhuvudtaget (också en bransch som kommer bli lidande). Dom små tidningsbutikerna vid gathörnen här och där som säljer alla slags tidningar från olika länder (sport, musik, spel, data, mode, tatueringar osv.) kommer också att försvinna......tidning i pappers form, vadå??? SÅ man kommer att kunna prenumerera på olika tidningar på internet (det kan man redan) men att det finns tjänster som letar upp det bästa prenumrationsalternativet efter vad du är intresserad av kanske. Vi på Supershades vill bara säga att det är varken åsikter eller påståenden utan vi spekulerar men vaken för tankar och ideér. Gå gjärna in på våra andra länkar för att läsa vidare om ämnet (ifall du har missat någonting :) ).
På tal om tjänster, är vi inte alla behov av dom......du också!
Som vi har nämnt tidigare bland våra spekulationer he he he, så har vi självfallet lagt in lite till dig också käre besökare. Vi har som sagt nämnt tidigare på våra andra länkar om vad skönt det kan vara att få saker och ting leverarat direkt till dörren eller tänk vad bra det skulle vara att kunna få iväg ett paket till andra sidan av stan trots att du inte har någon som helst möjlighet. Vi har svaret, det är bra, pålitligt utan att föremålen kommer fram i tusen olika bitar, vi kan styrka detta, pang pang pang och snabbt går det kolla det här
https://www.budguiden.se
Vi är väl medvetna om stressen som finns där bland oss alla, med hemmasysslor, barn, arbete osv. och det kan vara svårt att få tiden att räcka till ibland......tro oss du är inte ensam. Vi kan ändå rekommendera en lösning på ett av problemen kanske som både underlättar och får hemmen att kännas lite bättre, det är kanske för dig vad vet vi. Vi pratar om städhjälp där hemma, rent och snyggt och allt har man tagit om hand om utan att du behöver "vinka med lillfingret" ens. Det har hjäpt mig och min kollega till och från pga. att det är inte bindande (inga kontrakt på flera månader osv.) Det fina med allt är att har man blivit bekväm med en leverantör varför ska man välja en annan och börjar det nalkas för en flytt eller något som ska in i lägenheten som du inte klarar av att bära själv, eller något som ska bäras ut för att slängas, men såklart det fixar dom också.
https://www.flyttochstad.se
Som du redan har sett så har vi rekommendationer till olika söktjänster som hjälper dig att hitta dom rätta priserna på olika saker och ting. Men dom mest viktiga sakerna kanske det inte är lika lätt och vi måste bara hjälpa våra besökare med detta. Som sagt det kan kännas enklare att leta rätt på en spis till ett bara pris än att veta vilket telefon abbonemang man ska ha för att det är en djungel där ute WE KNOW. Men något som inte nämns allt för ofta, är ju hur har du det med bilförsäkringen? Hur går det med vagnskadegarantin eller vad händer efteråt? Bilmärkesförsäkring är det, det bästa? Den här sidan hjälper dig att leta rätt på det mest förmånliga alternativet för just dig utan att du ska behöva kontakta en miljard firmor för att få reda på vad som skulle kunna vara bäst för din "kärra". Knappa in enkla uppgifter och få ett estimerat förslag utan några förpliktelser. Prova på här
https://www.bilforsakringsguiden.se/
Vi vet också det här med alla räkningar som ger en huvudvärk ibland. Vi alla vet att är inte "lappen" betald i tid så får man onödiga fördröjningskostnader, eller att du av någon anledningen har förlagt räkningen någonstans, hmmmmm du som har koll på allting var kan den ligga någonstans. Om det här är ett scenario som du känner igen (kanske pga. att du inte bor själv i huset hé he he:)) Så har vi lösningen på även det. Varför inte samla alla räkningar unsder ett och samma tak, som en revisor för en företagare så kan Abuni fixa det här åt dig som privatperson. Räkningarna hamnar där och dom ser till att dom blir betalda i tid och kvitton, och hel översikt på allt har du självklart tillgång till, direkt i mobilen om du vill (du får ett mail på nätet eller sms på telefonen, det är upp till dig). Helkopter vy på avbetalningsplaner etc. Om du känner att tiden inte räcker till, sov åtminstone gott om natten. Besök i så fall Abuni......dom är inte långt bort, dom är aldeles här nere!
https://www.abuni.se/
Vad vi alla vet är att det finns massor av rabatt kuponger, reklamblad, reklam på TV, tidningar, radio, och i skylt fönstren, vi ser det på internet via sökmotorer, websajter, vill du gå in och se något kul på youtube (här kommer länken dit förresten efter detta stycke här nedan, det är en sida som har specialiserat sig just på video klipp, där finns allt ifrån musik videos till olika "blunders" till tv serier, uppträdanden, privatpersoner, media kändisar, sök på vad du vill i sökrutan bara) så går inte det utan reklam numera. Det finns erbjudanden och kampanjer av olika slag för att köpa olika saker som kan få dig och andra att känna sig bättre men vi tänkte vad är det verkligen som skulle underlätta om inte att få hjälp med dom vanliga, vardagliga sakerna som dessa så vi hoppas att om du som besökare skulle tyckka att något av dessa skulla passa dig så är vi på Supershades nöjda för att få ha hjälp till!
MVH
Ledningen