Kommunikation och marknadsföring

Are you talking to me?????

Som vi alla vet, så finns det olika former av webbsidor som är relaterade till företag, men hur kommunicerar dom egentligen till dig och andra? Jo, detta beror lite grann på vilken typ av verksamhet det rör sig om samt vilka produker och tjänster man säljer. En webbsajt kan vara stor del om inte hela marknadsföringen (bortsett från produkten och hur den hanteras) för ett företag beroende på om det är ensdast en renodlad nätbutik (endsast) eller om det rör sig om en fysisk butik med internetmöjligheter?!? Hur etablerade är man, vilken typ av kunder vänder man sig till osv. Såklart så finns det olika typer av nätbutiker eller snarare som vi menar här på Supershades att liknande butiker med websidor av olika varianter och funktioner, eller vad tycker du? Det finns dom stora och dom små till att börja med som arbetar på olika sätt men båda använder en websida till olika syften. Som en vitvaru tillverkare som har en websida brukar ha det i ett informativt syfte. Det är inte lika vanligt (det kommer mer och mer) att man köper vitvaror direkt via internet utan man gör det i butik, men att att du har skötselråd, manualer eller reklamation eller synpunkter på produkten (detta är relaionsskapande men gynnar syftet till att företaget kan förbättra sina produkter eller liknande). Olika nätbutiker kan ha ena försäljningen via nätet medan den andra förs över disk t.ex. som en förbeställning på en produkt som kommer att lanseras om en månad kan du göra via en hemsida (detta kostar, för att du ska kunna ta del av butikens absolut första lager som kommer, kanske t.o.m. innan den kommer upp på hyllan) men uthämtningen och den slutliga eller sista "del" betalningen sker i fysisik butik. Det finns nätbutiker som har både en faktisk adress och en internet adress som säljer även på två olika plan dvs. internet butiken är i princip opåverkad av den fysiska verksamheten och tvärtom dvs. båda är kopplade till samma företag men jobbar på två skilda håll ( "gå in" butiken ligger i centrala Sthlm, medan nätbutiken ligger i Luleå) detta gör att det enda dom har gemensamt är lagret (behöver inte vara, man kan ha egna också). En nnan variant av nätbutik är att man endast figurerar som en "mellanhand" som säljer direkt från tillverkare till din dörr (detta i våra ögon är endast en förmedlare som tar betalt för tjänsten) utan lager, personal, kontor etc. Den riktiga nätbutiken är en med lager som bdriver denna som en vanlig butik men endast, handlar inte "över disk" utan bara via internet. Det finns snabbmat beställningar via internet såsom pizza utkörningar där man går in på en hemsida och klickar sig fram till vilken pizzan vill ha som senare levereras till dörren. Dessa behöver inte vara så informativa eftersom alla evt vad en pizza är plus att du beställer inte champinjoner på en pizza om du inte vet vad det är. Man kommunicerar på så sätt att man kan ha tävlingar för att vinna något pris på sin hemsida (som du får gå tillbaka in en vecka senare på hemsidan för att kontrollera om du har vunnit, för att exponeras mot ett nytt erbjudande...kanske he he). Man kan använda sig av olika forum, bloggar (klotterplank om så vill) för att kunna prata om verksamheten eller deras erbjudanden. Man bygger förtroende med att kunde kan vara interaktiv med siit köpande eller med företaget. Det är inte lika ofta du hör en butiksägare komma ut ifrån kontoret eller att expediten frågar om det är något du är missnöjd med eller något man kan förbättra men det gör man på nätbutiken. Man får tillgång till information som du inte har som en icke betalande kund t.ex. som att köper du dina matvaror på ett ställe, så kan du få ett nummer som du i sin tur loggar in på deras hemsida för att ta del av en massa recept (blir du betalande medlem så får du ett skärbräde och ett förkläde) som i sin tur blir en "kringprodukt" runt "metaprodukten" men fortfarande nätbutik. Har du blivit kund så skickas du nyhetsbrev till din mail (valfritt självklart), du kan få rabatter pga. att du använder dig just av nätbutiken (för att det är mindre hanteringskostnader, man strävar efter att gå mot endast näthandel, det kan röra sig om två olika lager, produkterna som säljs via nätbutiken är utgående lager, anledningen är många men ändå till fördel för kunden). Vissa påstår att det är kommer att bli vanligt med B2C (business to consumer) försäljning över internet då B2B (business to business) är den vanligare, saken är bara den att vi på Supershades håller inte med. Det är redan vanligt med B2C och kommer att bli vanligare än B2B och är den snabbast växande och framförallt, bidragande faktorn till att e-handeln växer över hela världen. Det fanns 634 miljoner websajter, med att det trafikeras 144 miljarder e-mail varje dag, Europa kommer på andra plats efter Asien som den mest internet användande kontinenten i världen och USA på tredje plats i dec 2012 och det har hänt mycket på snart ett år. Kan man då föreställa sig att det rörde sig om endast en bråkdel av detta som vore business relaterade (vilket det inte är, det är mer än så) så talar inte bara vi på supershades utan saken för sig självt hur företag och marknad ser ut och kommer att se ut för er som inte vet.

Bra eller dåligt, lätt eller komplicerat?

Vi på supershades tänkte att vi skulle ge dig käre besökare ne liten "knuff ryggen" och visa (inte allt för komplicerat) hur vi ser på en webbsida, som kanske du också borde göra (för att göra dig beredd att "hoppa på båten"). Till detta är inte något "dos and don'ts" och vi hävdar starkt att var och en marknadför sig på sitt sätt och vad du anser passar rätt för din verksamhet. Detta lika mycket som att du säljer dig själv på en anställningsintervju t.ex. eller hur du "raggar" en partner, allt är en marknadsföring. Dresscode är en marknadsföring lika mycket som en reklamskylt (det kan åtminstone vara det). "Smaken är som baken" heter det ju, så det vi påpekar här behöver inte vara vad du tycker käre besökare, så av denna anledning så önskar vi er att förbise vissa anmärkningar som ni kanske eventuellt anser inte övernestämmer med era egna. Dom vi ska ta och granska kallar sig för Tretti och handlar med vitvaror av olika valörer och tillverkare. Dom är stora och konkurerar med dom största. Tretti tillverkar inte egna produkter utan fungerar som återförsäljare, åt andra aktörer och tillverkare. Det roliga med dessa är att dom har två fasta adresser varav en kan man besöka (administrativ/huvudkontor, showroom) den du kan besöka fungerar som ett showroom (display verksamhet där man "visar" varorna som säljs men inte säljer, fungerar också som avhämtningsdepå). Förövrigt så är det endast en nätbutik som levererar varor direkt till dörren (från eget lager och även direkt från tillverkare). Frågor som vi vill besvara angående deras webbsajt ser ut som följande

Layout (lättläst, logisk, intresseväckande?)

Layouten är onekligen proffissionell, med många scrollningar och funktioner. Mycket information direkt på första sidan om olika erbjudanden, samarbetspartners etc. Lite rörig men ändå så tar man sig tid så hittar man vad man söker. Den är helt klart intresseväckande eftersom även om man inte är så jätte intresseread av vitvaror så kan man "leka" på hemsidan. Läsa vidare och titta trots att ett införskaffande av någon vitvara inte ligger "på tapeten" så finns det alltid något som skulle kunna "få upp ögonen" för eftersom man tillhandahåller personvårdsartiklar osv. exempelvis. Vi tycker att sidan är lättläst såvida man vet vad man letar efter, men jag vi förstår om man anser att den kan vara "lite mycket" kanske på en gång för den delen. Man har delat in sidan i fem huvudkategorier på en "topp" meny och slungas vidare till att man får ytterligare en sidomeny efter att man har valt huvudkategori. Dessa är indelade i ytterligare underkategorier som man kan klicka på för att få upp sortimentet på just du har valt. Därefter kan du specifisera vilken modell och tillverkare du vill ha efter prisklass, kapacitet dvs. ditt sökande och beställning går att bryta ner i molekyler om så vill :).Sidan anser vi är logisk pga. att du kan söka efter vad du vill och du har en sökfunktion som gör att du slipper "browsa" och gå direkt din favorittillverkare och få fram alla produkter dom har just i det märket. Det måste tillägas den är intresseväckande på så sätt att det finns reklam om olika produkter som man har kampanj på aldeles intill "produktvisningen" (som i sin tur är fenomenal med produkt detaljer som strömförbrukning, ljudnivåer, storlekar osv.)

Hur många "klick" kommer det att ta innan jag har handlat?

En viktig fråga, för att man ska inte behöva klicka i en halvtimme om man redan vet vad man ska ha, och valt sig av just dessa som leverantör av någon anledning (snabb leverans, bra garantier, bra priser, bra service, rekommendationer från andra etc.) Enligt våran test så hamnar man på tre och uppåt beroende på om du vill köpa utan att läsa produkt specifikationen och det spelar ingen roll om man söker på tillverkare eller klickar via vitvarukategori men det är inget "krångligt" klickande för att man märker att för varje gång så går det verkligen år "rätt håll". Man kommer närmare ett köp för varje klck det handlar bara om hur nogrann du som kund vill vara man kan sätta upp ramar för t.ex. prisklass, finns i lager, el förbrukning. Så att det är inga "irriterande" och förvirrande klickningar (mycket bra).

Sortimentet???

Mycket bra sortiment med tusentals artiklar av all olika slag det är trots allt av denna anledning vaför man måste ha dessa inbyggda sökfuntioner som man har på webbsajten. Vitvaror, Hushållsapparater, Personvård, Badrum, Hem & Trädgård är dessa fem kategorier man har fokuserat sig på med allt vad det innebär runt dessa områden. Med olika modeller, tillverkare etc. i varje kategori.....JA, det är både brett och djupt!

Kan man få en knuff?

Ja det kan du i form av köphjälp som olika sökfuntktioner som sökruta efter valfritt ord, tillverkare, serienummer osv, rullgardiner, kategorilista man kan klicka på, eller klicka direkt på bilder utan att behöva läsa t.ex. Inte nog med det så får man köphjälp genom recensioner fråm framför allt kunder som har skickat in betyg på deras inköp plus från undersökningar (bäst i test, liknande) inga rekommendationer direkt från dom men detta är tillräckligt för att kalla det ändå, eftersom Tretti har valt att publicera dessa på sin hemsida (det är ett yttrande).Vad som också är bra att det finns kampanjer och olika erbjudanden som du annonserar ut redan på förstasidan men om du är ute efter kylskåp t.ex. och det inte visas på första sidan (även om det nu gör det också) så dyker erbjudandet upp igen just inom den kategorin där erbjudandet hör hemma ifall du skulle ha missat eller glömt som en påminnelse. Du har även en lite ruta på första sidan som gör att du kan markera en produkt och ytterligare en som du senare lägger i jämför rutan och den jämför dessa produkter med varandra och detta kan du göra själv upp till åtta produkter samtidigt och få det svart på vitt vilken vara som är mest prisvärd osv.

Men vad är det jag köper?

Produktinformationen är jättebra och man kan söka på just den, om kunden har specifika krav på sin vara för att se om alla kriterier är uppfyllda enligt kundens önskan. Man kan även läsa andra köpares recensioner på vad dom tycker (den låter lite väl mycket, den gick sönder efter en vecka, sladden lossnade, det bästa köpet jag gjort, den tar ingen plats, den är riktigt snygg, prisvärd,) som i sin tur fungerar som en produktinformation utöver den vanliga som i sin tur är väldigt utförlig men konsist. Där står allt om hur många batterier som behövs, laddningstider, hur den låter (desibel Db), vatten, kyl, förbrukning av olika slag (det uppskattar vi verkligen på supershades då vi har erfarenheten av detta gäng sen tidigare just pga. av utförlig info.

Går det ta kontakt med dom....på vilket sätt?

Såklart så finns det alla sociala funktioner, recensioner, nyhetsbrev (efter anmälning ocg registrering), facebook, twitter, Hur du i sin tur har ntta av detta är kortfattat att du inte gör några förhastade inköp och på så sätt spar pengar. Det måste tilläggas att man publicerar direkt kontakt via telefon och mail och länkar till alla deras samarbetspartners och tillverkare, agenter genom ett företagsregister på deras hemsida. Visserligen inga bloggar och tävlingar. Man har heller inte några speciella rabatter för medlemmar för kundmedlemskap har man inte (vi är så billiga ändå, lyder deras motto).

Men, vad krävs det av mig som kund då?

Man använder sig inte av medlemskap förutom till deras nyhetsbrev, man tycker att man har tillräcklig kontakt med sina kunder via twitter eller facebook. Man kan läsa hela historiken om företaget, deras policy, deras mål, och hur dom jobbar osv. Deras idé är och har alltid varit och kommer att vara att köra endast nätbaserat, på så sätt så har dom sänkt alla kostnader och kan på så sätt erbjuda lågar prisre ut mot kund och kan därefter erbjuda hemkörningar av vara för en midre summa osv. Man har redan rabatter och kampanjer (förmodligen att dom har blivit erbjudna en viss procent för att sälja av en produkt inom en viss tid från huvudagenten, rensa lager eller någon utgående vara) av dessa anledningar tycker man inte (och inte vi heller) att medlemskap behövs. Man erbjuder delbetalningar på 3,12, 36 månader med en aviseringsavgift om 29kr vardera, 0% ränta på 3 och 6 månader och 9,95% ränta på 36 månader, uppläggningsavgift på 29kr på 3 månader och 295kr på dom resterande, effektiv ränta vid köp på 10000 på 0% i 12 månader blir 12,31%. Faktureingsmöjligheter till både företag och privat med villkor på 14 dagars betalningskrav mot privat och 30 dagar mot företag. Avi avgift tilllkommer på 49kr och 150 kr till företag. Delbetalning kan beviljas från 1000kr upp till 50000kr. Om betalning uteblir så tillkommer 60kr fördröjningskostnad och en dröjmålsränta om 25% utöver det. Du har 14 dagars ångerrätt (minimum enligt svensk lag). Beställning för minsta belopp finns inte och det kan skötas via direktbetalning (bankgiro dvs. från din bank till deras), kortbetalning, faktura eller delbetalning. Du kan också via frakt och leverans frakt ut ditt gamal kylskåp t.ex. för återvinning med förutsättning att det är städat, avfrostat och dylikt. Du kan begära offert hemskickad till dig med skräddarsytt paket pris vid beställning av flera varor (inget generellt och man vill inte gå ut med hur man prioriterar detta men antagligen ett vissta antal artiklar som i sin tur överskrider ett visst belopp. Alla varor har ett års garanti med tre års reklamtionsrätt (enligt konsumentköpslagen). All betalning sker via en betalningstjänst vid namn Klarna AB som i sin tur gör kreditupplysning vid faktura och delbetalningsköp man ska vara 18 år fyllda utan betalningsanmärkningar, årsinkomst nämns inte och man ska kontakta Klarna AB för mer information vid frågor och info på deras ehmsida finns inte heller (inte bra alls). Enkla regler för delbetalningar kan man gå ut med utan att behöva neka den sökande på telefon.

Vad får jag då?

Jo, du får en bekräftelse per automatik inom två timmar till din angivna mail adress och vill du ha ett riktigt kvitto så går det att arrangera efter att kunden har kontaktat Tretti via kundsupporten på telefon eller mail. 

Men vad händer om jag inte blir nöjd, med mitt köp?

Du har ju självklart som vilken butik som helst att reklamera din vara. Men det kan skilja sig lite beroende på vad du reklamerar. Vitvaror t.ex. så har man vissa krav på sig som kund hur proceduren vid reklamation sak skötas. Om din spis har gått sönder så ska leverantören kontaktas för att sedan boka tid med ett serviceombud som infinner sig på plats efter avtalad tid för att sedan reparera/undersöka spisen. Om det sedermera går att bevisa att eventuell skada har skett pga. ett handhavandefel så får konsumenten stå för reparationen, med andra ord vedergällning gäller endast vid produktionsfel. Orderbekräftelsen fungerar som garantibevis om en sådan saknas ska kundsupport kontaktas. Eftersom Tretti är endast återförsäljare så hänvisas mycket till själva tillverkaren (leverantören) vid reklamation för att objektet ska undersökas. Ungefär  som för ett försäkringsbolag gör vid en bilskada. Tretti har inte tillverkat den men Electrolux har, av den anledningen, för att kunna garantera expertis så ska huvudleverantören kontaktas. Vi förstår att det måste gå till på detta sätt och det är på det har sättet som dom andra aktörerna opererar i sådana här ärenden också eftersom en spis är ingenting du bara skickar tillbaka på posten. Det finns en annan variant och det är den att man har en kontakt formular inbyggd i hemsidan där man beskriver problemet med din vara samt alla din kontakt uppgifter så hanterar dom ditt ärende inom dom närmsta 24 timmarna. Du kan kommer därefter att bli kontaktad av en representant inom kundsupporten. Kommer man fram till att produkten måste repareras omedelbart så står dom för alla frakter under dras garanti period (som går att förlänga med hjälp av deras handlarförsäkring för en ringa summa såklart). Man återkommer med både frakthandlingar och olika intruktioner på hur man ska gå till väga, för att alla ska bli nöjda då dessa har regler vid frakt när sådana här ärenden uppkommer.

 

 

Men.....det här vill ju jag också göra!!!!!!!!

Jodå det tror vi säkert, om det är sådana funderingar du har. Men, som det har sagts tidigare att det finns ju lite man bör tänka på åtminstone och att ha "kött på benen" är inte ett minus snarare tvärtom. Ni kan ju börja granska webbsidorna lite mer analytiskt för att få en idé på hur saker och ting ska eller kan se ut. Vi har granskat åtreförsäljaren Tretti sida på olika sätt och nivåer och gör det du också käre besökare för skjutsingen! Det finns inget direkt rätt eller fel (vi hade inte haft entreprenörer i så fall)  men saker man kanske ska passa sig för däremot. Bara för att vi är så glada att ni är här hos oss och hälsar på så tänkte vi hjälpa er även med det (gud vad vi är generösa ha ha ha). Det finns ju lite olika sajter som tar upp dessa ämnen om vad man ska tänka på när man bygger en hemsida osv (det blir ju lite speciellt när man har den kopplad till en verksamhet såklart. Detta är visserligen inte så mycket om just bedrivandet av ett företag men websidan är en början och finns det regler? Kanske!? Tänk på vad man kan,ska, inte ska, bör, inte bör göra och lite info runt omkring det hela och eftersom vi ska hjälpa så gott det går varför ska du då leta.......här är några av dom (på svenska dessutom).

https://www.hemsida24.se/2013/02/21/planera-din-hemsida-3-kreativa-tips-15698840 = Bra

https://www.grafixstudio.se/design/5-konkreta-tips-till-en-saljande-design/ = Bra

https://webbdesigna.se/hemsidestips.php  =  lättläst för den som tycker att allt är konstigt, läs den här

https://www.privataaffarer.se/nyaaffarer/verktygsladan/sju-tips-for-bra-hemsida-461921 = en liten artikel, som gör att du kan börja sketcha på din plan efter sju olika steg.

 

Självklart så kan vi ju inte avsluta här utan att  hänvisa till några bra hemsidor som "plussar" på din vardag på ett eller flera sätt. Vi har ett gäng med olika ideér på internetsajter som vi besöker kontinuerligt som vi tycker är väldigt bra men dock efter våra intressen (men vi alla har några gemensamma, eller hur) så vårt fokus ligger inte på oss utan er besökare och vad är då inte bättre än, sånt som verkligen spelar roll. Inköp och investeringar, spara pengar, hem/familj osv. Titta in på dom här så får vi se

https://www.elpriser.se/ = billiga el-priser för dig som är villa ägare dom jämför olika leverantörer åt dig för det mest förmånliga alternativet.

https://www.tretti.se/ = Dessa känner du igen vid det här laget men behöver du något till hemmet (speciellt i vitvaru väg).........vi starkt rekomenderar

Hittar du inte telfon katalogen, tycker du att det är svårt att leta rätt på en bekant på internet, eller så pass simpelt som vem ringde precis, då jag inte hann att svara? Du kan söka på namn, adress, telefon nummer (mobil som fast), på en länk kan du söka på kända och ovälkomna nummer som telemarketingbolag använder. Var så god, det är gratis!

https://www.hitta.se/

https://www.eniro.se/

https://www.telefonnummerupplysning.se/

https://vemringde.se/

Vilka har du att göra med? Har du blivit erbjuden en affär, eller något företag som du har tänkt att samarbeta med kolla upp så att allt stämmer enkelt utan att gå via skatteverkets omständiga (vad vi tycker pga. att allt ska beställas för att komma på posten, registreras för att få ta del av enkel information) hemsida. Sök på personnummer eller organisationsnummer såklart här.

https://www.solidinfo.se/hjalp/organisationsnummer

https://personnummer.se/

Har du sett en bil du gillar, svarat på en annons, är den skattad och besiktad, stämmer uppgifterna du har fått, ägare till fordonet kan du även kola upp via samma adress för en summa av 3kr, annars at få "datan" på vad det är för "åk" det handlar om så är denna tjänst gratis. Sök på registreringsnumret på sökrutan genom transportstyrelsens hemesida och få info här

https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Vill du jämföra priser i denna telefondjungel vi lever i, 0kr i minuten, si och så många SMS, så och så mycket Gb i mobilsurf (pust) här är en sajt där du själv knappar in hur ofta du ringer och SMS:ar oxch den hjälper dig att leta rätt på det bästa alternativet. Försäkring, el, lån, pengar, pension jämför denna med allt under ett och samma tak Rockefeller tror vi att det var som sa "vad som gör en människa rik, är inte stora inkomster utan små utgifter" prova här om det är sant.

https://www.compricer.se/

Hoppas att du som besökare har hittat något nytt även på den här "fliken" och att det svarar på en del frågor annars om ni har övriga frågor så kan vi även hänvisa er käre besökare till, Eniko Bognar Kovacs på Jensen education som kan svara på era frågor om dom behövs vidare utvecklas om så behövs :) ha ha ha.