Goda råd
Finns det något man behöver tänka på?
Ja, det är det klart att det gör! Det finns saker som har en viss betydelse, som man kanske inte har tänkt på men kan vara av relevans. Normalt sett så vet man redan vad man vill sälja och anpassar sin marknadsföring därefter och man vet en del om branchen för att till slut "slå sista spiken i lådan". Men vad som är viktigt är att man skriver detta på ett papper, detta blir din verksamhets signumn. Detta signum kallas affärsidé och ska vararätt kortfattad. Detta kan lyda som "vi ska sälja bildäck 7 dagar i veckan 24 timmar per dygn, med hemleverans och avbetalningsplan samt seniorrabatter, och har bland dom billigaste priserna på marknaden". En mer omfattande beskrivning på hur man ska gå tillväga med detta (pengar, leveranser, personal, lokal, tillverkning etc.) kallas fär affärsplan vilket man skulle kunna kalla för en "detaljerad" affärsidé. Betydelsen för denna är bra, för att minimera risker och komplikationer som eventuellt kan uppstå i bedrivandet av verksamheten i ett framtida skede. Din affärsidé kommer att bli ditt varumärke (inte för att förväxlas med en logotyp, det är bara en symbol som representerar företaget inte vad företaget ÄR). Man kan säga att det är ett "motto" en moral och en princip som företaget ska jobba efter. Även om du vill säja ett klädesplagg av ett märke som alla känner till så betyder inte det att försäljningen kommer att bli framgångsrik såvida du inte vet hur du ska gå till väga. Vem, ska du sälja till? Hur? Hur ska man gå till väga? Hur ska man marknadsföra sig? Ragga kunder? Leverantörer? Kostnader? osv. Man kan säga att affärs ide´n är den "röda tråden" genom hela "resan". Det är självklart att det är många aspekter som spelar roll om ett företag ska bli gynsamt eller inte, men affärs idén kan vara en av dom (beroende på hur omfattande den är). Du kanske har hört att någon säger att "det kanske är dags att byta affärsidé" när saker och ting inte beter sig som beräknat t.ex. Så med andra ord kan man säga att affärsidén är vad hela verksamheten bygger på. Detta är tankegången på hur det ska bedrivas och varför, innan som under bedriften i tanke eller skrift som ”grundpelare” eller snarare vad idén består utav. Vilket brukar vara
-
Kundbehov: Vad man ska sälja eller tjänster som skall erbjudas till konsument
-
Kundgruppen: Vilken kategori av människor ska man rikta sig till (gamla el. unga, stadsbor el. landsbygdsbor, rika el. fattiga, etc.)
-
Produktidén: På vilket sätt ska man tillmötesgå konsumentens behov (vad är det som gör produkt eller tjänst speciell)
-
Resurserna: Hur skall idén genomföras och hur ska man förse konsumenten med produkt. Vilka möjligheter har själva företaget och hur ska man göra detta för att öka på konkurrenskraftigheten mot liknande verksamheter.
Dessa går även att fördelas i inre och yttre affärsidén dvs. det yttre refereras till det officiella (masken utåt)= kundgrupp, produkt idé. Det inre är motsvarande det inofficiella (bakom masken)= Resurserna/metoden hur man går tillväga på mest lönsammaste sätt, och hävdandet gentemot konkurrenter. Detta är så klart lika viktigt om du planerar att ha en nätbutik lika mycket som att du har en "fysisk" butik såklart. Självklart så kan affärsidén utvecklas under "resans gång" beroendepå hur man avancerar och till vilka kundgrupper.
Men vilka ska man sälja till då, vem kommer köpa av mig?
Valet av kundgrupp kan vara svårt, framförallt till en början. Är man van att jobba med en viss produkt i en butik och sedan väljer att starta eget istället för att vara anställd (som många gör) så tror man att man kan branchen vilket kan visa sig vara katastrofalt. Det finns saker runtomkring verksamheten som en anställd inte ser. Ska du sälja t-shirtar med tryck på rockgrupper så vet du att inga 80-åriga tanter kommer att köpa dom här inga bar på 6 år heller springer omkring tröjor med dödskallar på t.ex. så där har man en kundgrupp per automatik mer eller mindre (tonåriga punk/rockers osv. Men det är inte alltid lika självklart som man tror. Du kan sälja en vara där alla målgrupper på konsumentmarknaden använder men det finns vissa segment ur denna som handlar mer än andra (mer vanligt) och får då anpassa inköp eller lager därefter, men vilket i sin tur betyder att du säljer inte till en specifik målgrupp men mer till vissa segment utav den. Vad som kan vara farligt är att man anpassar marknadsföringen (reklam, annonser, tv, osv) till en målgrupp och visar sig senare att dset är inte alls den påtänkta målgruppen som handlar utan någon helt annan. Dom stora jättarna har gjort dessa misstag, Sony, Nike, Adidas, Apple, IBM (utan att gå in på detaljer) och listan bara fortsätter, så med andra ord du skulle inte vara unik om det nu ske. Oftast så börjar man lite "mjukt" och med tiden så lär man sig på vilket sätt man ska "föra" sig, på marknaden. Det kanske kan vara så att det du funderar att sälja går direkt till andra företag (detaljist) som säljer till slutkund medand du är "mellanhand" mellan tillverkare och Sverige marknaden och fungerar som (agentur/agent). Till att börja med så har man konsumentvarumarknad samt företagsmarknad där faktorerna kan skilja sig lite men grunderna torde gå att använda sig utav vilket bottnar i vad som riktar sig till konsument även där. Förvisso så är vissa segment beroende av den andra med tanke på vad konsument gör och hur man lever. Demografiska = Livstil, ålder, kön etc., Geografiska = Asien, Örebro, Tyskland, Skåne, Rinkeby, Livsstil = Bonde, Raggare, Yuppie, Monark, Psykografiska = Blyg, rationell, vågad, eftertänksam. Från dessa här intill segmenterings ”pelarna” riktat mot företagsmarknaden så skiljer sig dessa lite men principerna är detsamma men dessa ser ut så här. Man kan säga att försöka segmentera kundgruppen i olika målgrupper behövs inte beroende på vad du säljer innan du böjar lägga större belopp på just marknadsföringen (detta är en personlig åsikt, då andra värderingar är förstås åsidosatta). Om man skulle jämföra detta med ordinarie handel som butik och marknadsstånd t.ex. så skulle du sälja jordgubbar vid ett marknadstånd, så spelar det ingen roll om du gapar högre eller på ett speciellt sätt för att folk kommer att köpa jordgubbar ändå. Gammal som ung, även om äldre handlar mer än andra (för att man sitter hemma på altanen och äter jordgubbar, medan tonåringar umgås med sina kompisar t.ex.) för det är en självsäljande produkt. Till skillnad mot jeans butiken som ligger alldeles intill markandsståndet. Deras skylt vid entrén och musik som kommer ut ur butiken är modern.Skulle dom ha en skylt med blommor och smurfar, så får man intrycket av att det säljs jeans till barn och kvinnor medan att den är riktad till tonårs killar. Så därför är den täckt med modern klädes logo's, MTV symboler, bilder i skyltfönstret på motorcycklar och fotbollslag. Placeringen av jordgubbshandlarens stånd är marknadsföring i sig, trafiken av äldre är inte så stor eftersom det är bara ungdomar som passerar förbi pga. jeansbutiken. Detta är ett exempel på hur man ska tänka på vad man vill bli associerad med och till med din verksamhet beroende på vad det är för produkt eller tjänst som ska säljas. Ska du sälja jeans börja med att bestämma vilken målgrupp du vill HUVUDSAKLIGEN sälja till det betyder inte att du kan sälja till andra utöver den tänkta målgruppen. Vill du sälja till tonåringar, tänk på hur tonåringar går och pratar, vad gillar dom, för att i sin tur strukturera upp din webbsajt och företagets (approach) därefter eller vilket sortiment du ska investera i (till en början åtminstone). Vi på supershades valde till en början dom vanligaste modellerna på solöglasögon av dom kändaste tillverkarna för att vara säkra på att en vinst var att förvänta sig. Det vill säga åter till jeans så finns dom i olika färger, svart, grå, vita, röda osv. men vi alla vet att det mest vinnande konceptet är färgen blå på jeans. Det är vanligast och det är det kändaste. Vi rekomenderar att bredda sitt sortiment allt eftersom (såklart att det finns taktiker med det också). Att ha ett stort sortiment är marknadsföring i sig också för den delen. Skulle du har på din webbsajt alla regnbågensfärger i jeans sortiment så väljer kanske kunden din butik just pga. av det, ÄVEN om denne nu skulle fortfarande vara intresserad av just blåjeans. Det fina med en nätbutik jämförelsevis med en ordinare affär är att du kan hävda att sortimentet är större än vad det egentligen är dvs. man hävdar att den specifika produkten som är efttrefrågad är slut i lager. Har man en direkt leverans från tillverkare på en kontinuerlig basis så vet man vad man har tillgång till, hur mycket, hur snabbt leveransen kommer att ta till din butik. Får du en förfrågan om ett par jeans i en färg som inte du har hemma men vet att det kommer att ta två dagar till din butik och ett dygn till kund så säger man att det kan dröja någon extra dag i leveransen just pga. detta (inte riktigt enligt regelboken, men det är vanligare än vad du tror). Detta är mer förtroende framkallande än att du kommer in i en butik med tomma hyllor. Detta beror lita gran på om du verkligen ska ha ett eget lager överhuvudtaget. Detta minimerar dina förutsättningar att ha ett större sortiment dessutom. Om du har tänkt att "annonsera" ut att du har tillgång till et stort sortiment och figurerar endasgt som en återförsäljare så har du heller ingen kontroll över hur mycket som finns i lager hos din leverantör med tanke på att du är förmodligen inte den enda detaljisten som tillverkaren jobbar med. Så käre besökare med detta sagt, beakta alla dessa aspekter och tänk dig för vilka kriterier ditt sortiment ska leva upp till emot kund, innan du väljer sortiment och gör detta med omsorg, så att det "klaffar" med din marknadsföring och kostnad (till en början såklart). :)
Kommer jag få "pröjs"? Hur då?
Eftersom att du bedriver en verksamhet så ska den registreras via bolagsverket och skatteverket för att få en F-Skattsedel (vilket berättigar dig att betala och ta betalt inom din verksamhet). Detta måste du göra för att ditt företag ska vara lagligt. Du blir tilldelad via post en bekräftelse på att du är företagsregistrerad på skatteverket. För dig som har redan har ett jobb vid sidan av din näthandel så bör du registrera en FA-skattsedel vilket gör det möjligt för dig att arbeta och även ta betalt på din webbsajt utan att bli "dubbel" taxerad. Lönen du får på arbetsplatsen är redan skattad men kan räknas som inkomst inom företaget på din daklaration om du inte har registrerat på rätt sätt och på så sätt blir skattad igen. I sambqand med detta så måste du ha ett företagskonto självklart (det skulle bli konstigt, och omständigt annars) för att enkelt kunna redovisa inkomst och utgift vid bokslutet, varje månad/kvartal/år. I samband med detta så har du då ett konto (via din bank) där kunderna ska betala för sina varor, och där du tar ut din lön, utgifter för företaget (såvida du inte väjer att betala det privat). Det gäller för dig som nybörjare att förstå att även om du jobbar själv hemifråm med din nätbutik så är ditt företag ditt arbete (jobbets konto) medan det andra hemma och det du fyller frysen med är privat. När du ska t betalt från kund så finns det såklrt flera olika sätt. Det vanligaste företag emellan är faktura där man har ett förfallo datum efter 30 dagar (vanligaste) men du som fodringsägaren kan välja själv. Det är vanligt att man använder 14 dagar (för att vara säker på att få betalt så snart som möjligt) för att öka på likviditeten vid bokslutet til en början. Vi har rekommenderat vissa betalning metoder på tidigare flikar som även du som företagare kan använda dig utav för att alla ska bli nöjda. Men Direkt betalning som det heter är vanligast över nätet (från återförsäljare till kund) att man betalar över nätet med överföring direkt från kundens bankkonto til ditt företagskonto med hjälp av kundens kredit/kontokort innan leverans sker. Eller via faktura ttill slutkund (inte så vanligt om man inte köpre större mängd). Man kan även låta kunden betala mottager varan via transportör, förvisso så fördyrar detta helhetskostnaden för kunden då transportören tar ut ett visst belopp för själva transporten. Detta brukar förvisso meddelas via webbsajten (det måste man göra) att en extra kostnad tillkommer för just frakt som kunden måste godkänna (via sin beställning eller bekräftelse). Denna hantering kallas postförskott. Den sista typen av leverans sker på så sätt att kunden betalar för varan då den anländer hemma vi dörren och transportören tar sedermera betalt på plats med underskrift att man har levererat och tagit betalt med ett kvitto som intyg till dig och företaget. Här finns det inget råd och rön utan det handlar om vad som är bekvämast och säkrast för dig och ditt företag. Vi rekommenderar att du talar med banken när du öppnar ett konto. Där finns rådgivning just för dessa ändamål i samband med att du öppnar företagskonto.
Kommer dom få sina grejor?
Hur ska du få detta skickat till kundens dörr eller lastkaj, lokala postkontor? Har man inget lager så kan man leverera direkt från tillverkare och det är vissa som gör det men inget vi rekommenderar för att du vet inte om dom slarvar med förpackningen när dom vanligtvis skickar till återförsälare. Detta kan bli en skamfläck för ditt företag om något skulle gå fel. Då dom representerar ditt företag när dom skickar varan till kund. Du kanske vill att det ska vara din logotyp på paketet, eller skicka med din följesedel med dina avtalade kostnader för kunden eventuellt, erbjudanden etc. Detta innebär att det kan bli en del olika stopp innan det når kund beroende på om företaget har ett eget lager eller inte. Transporten kan se ut som följande i denna ordning, tillverkare mot ditt företag, ditt företag till transportören (Posten, DHL och dyl.), transportören till kund eller uthämtningskontor. Detta kan vara en anledning att skaffa ett lager för att eliminera en aktör i transportledet. Nu har dessa olika aktörer i transportledet olika avtal, möjligheter, förmåner, etc. detta kombinerat med kostnadsförslag, ditt pålägg på varan, omkostnader KAN avgöra vilken typ av leverans du använder. Har du lastkajen till det lokal DHL kontoret utanför ditt fönster så talar bekvämligheten för att du förmodligen väljer dessa exempelvis. Det ska vara så smärtfritt som möjligt på alla vis för din del, kunden kan vänta en extra dag, kunden är nöjd om produkten håller vad den lovar mer än vad det tog för att få den till dörren.....tro oss, såvida vi inte talar veckor.
Jag vill synas och höras!?!
Don't we all! Hur man ska synas är en del av ditt varumärke som signifierar dig och ditt företag. Hur du ska gå tillväga med detta handlar lite om vilken målgrupp du riktar dig till och vad du säljer. Om du säljer sängmadrasser som är special tillverkade för din rygg exempelvis, så skulle man kunna ha en annons i en hälsovårdstidning istället för en brochyr som säljer cd-skivor. Detta är för att dina pengar ska vra så rätt placerade som möjligt. Sannolikheten är inte stor att du skulle få lika stor respons från densenare än den första. Detta uträknat på sålda/utdelade/tryckta nummer eller hur många läsare denna tidskriftr har t.ex. Vad som sätter gränsen är ju hur mycket pengar man har att investera såklart. Reklam på radion genom ett musik program skulle fungera om du sålde cd-skivor på en webbsida t.ex. men det kan vara kostsamt för företaget. Det är svårt att ge dig käre besökare råd om vilka "kanaler" du ska använda dig av med tanke på att det skiljer sig markant från företag till företag och bransch till bransch men försök att hålla dig till din "nisch" och liknande "kanaler". Ska du endast markandsföra dig på nätet så är det att lägga upp länkar till din webbsida via andras företag efter deras godtycke. Det kan var så att så småning om att andra vill länka till dig och då handlar det såklart om var du syns, hur du syns. En annan variant är att se till att ligga hyfsat bra till på "träfflistan" på sökmotorerna, men det kan kosta en hel del om du vill ligga högst upp på träfflistan efter ett speciellt sökord och det kan variera på olika sökmotorer fet handlar om vilka leverantören har avtal med. Vilket betyuder att du kan ligga på första plats på Yahoo men fjärde plats på Google och dom stora företagen betalar flera hundratusen i omgångar för att få ligga just där (svårt att konkurrera till en början ändå). Sponsrade länkar är något vi kan rekomendera vilket vi själva har erfarenheten utav. Du betalar för att hamna vid sidanom den "ordinarie" träfflistan (det har du garanterat sett när du har "surfat") där du betalar per klick dvs. per registrerat IP nummer (en besökare kan besöka din sida mer än en gång utan att du blir debiterad) som har besökt din websida vilket gör att exponeringen i sig blir gratis. Desto högre belopp du betalar för att ligga där desto mindre dras det (från det betalade beloppet) per besökare det är som ett slags kontantkort för webbsajt placering på sökmotorer. Du ligger kvar där tills dina pengar är förbrukade. Du ska försöka att optimera sökorden till din webbsida också dvs. Om du inte har gjort det redan så råder vi dig att besöka fliken "Tips till nybörjare" för lagar och regler för din webbsida också. Hur du sedan ska strukturera upp din webbsajt är upp till dig ,men är du inte nöjd med den så föreslår vi att du ändrar den successivt och inte allt på en gång. Du kan skrämma iväg dina tidigare kunder, eftersom sökorden till din sida komer att finnas kvar men det ser ut som att dom kommer till en helt annan butik kan kunden tycka att det är något "fuffens" på gång eller helt enkelt att man hat kommit till fel sida, flyttat till en annan internet adress, blivit uppköpta etc. Om du ska gå till samma jeansbutik och den har alltid sett ut på ett sätt, en vacker dag så är fönstret täckt med blommor och små gulliga bord framför entrén och ingen musik, så vänder kunden innan ens ha gått genom dörren i tron om att du har flyttat = det har du inte råd med! Valet av webbhotell är av mindre relevans men bör tänkas över vilket domän namn du kommer att tilldelas till din mail eller websida etc. Det finns en uppsjö utav dom på internet och vi föreslår att kontakta dessa och kontrollera vilka tjänster dessa har och hur mycket det kostar och ställ krav. I samband med detta så tänk över vilken internet leverantör du ska använda dig av, det är dyrare med ett företags abbonemang men det finns fördelar och du är därmed högre prioriterad hos leverantören. Det är inte bara en surfdator längre utan din arbetsplats, tänk på det. Mail, webbhosting, flera IP adresser, fast IP adsress istället för dynamisk (mycket viktigt). Prova lägg upp på youtube, blogga, maila alla medel är tillåtna (nästan he he he).
Vad finns det jag måste tänka på nu då innan jag sätter igång?
Goda råd finns det en miljard men du måste känna av själv. Testa vattnet innan du seglar på haven, men däremot så kan vil ge dig lite stödpelare som du bör tänka på, vi kan inte svara på dessa eftersom det är så olika det är svårt för en bilmekaniker att ge en bagare hur han ska driva sitt bageri. Men Hoppas att dessa punkter kan vara till hjälp när du kan svara på dessa är det bara att tuta och köra, vissa frågor kommer att svara sig själva och vissa kan du ta itu med under tiden. Detta rör endast din webbsajt och tänk på dessa frågor och klistra och knåpa tills du tycker att det blir så enkelt och tilltalande som möjligt.
Hur får du rätt besökare till din webbplats?
Hur gör du din sida mer användbar för besökarna?
Hur bevisar du besökarna att det går att lita på dig?
Hur får du besökaren att svara på dina frågor?
Hur får du en besökare att bli och även en återkommande kund?
Hur får du besökaren ända fram till kassan utan komplikationer och besvärligheter?
Vad kan du göra med sökmotorregistrering och sökmotorpositionering och få det till det bästa?
Hur skapar du ett innehåll som du kan göra reklam för och var?
Vilken typ av länkar vill jag ha som jag kan bli associerad till?
När du har svar på dessa så är du en god bit på väg men det får du käre besökare klara av själv vilket vi på Supershades inte tvivlar på att du klarar av. Självklart finns det fler frågor som ska lösas runt omkring webbsajten men vi ville inte gå in näramre på dessa eftersom det riktar sig mo själva företagandet i sig. Ett steg i taget är vårt motto, och börja med att tänka just på din webbsajt (hur den ska skötas och styras) samt att det finns hjälp att få på internet. Det är inte alls ovanligt att man anlitar företag som är specialiserade på ett område där du inte riktigt är "hemma" som krävs lite mer kunskap och det behöver inte nödvändigtvis kosta allt för mycket heller för den delen. Detta ska i vilket fall som helst kalkyleras fram i din marknadsföringsbudget när du väl sätter igång med ditt företag.
Var kan jag vända mig och vad behöver jag veta?
Som vi har nämnt tidigare så finns det hjälp att få angånde olika frågor rörande bedrivandet av en e-butik! Till att börja med så måste du veta hur du ska kunna skeppa dina paket på ett snabbt, säkert, billigt (för både dig och kunden), pålitligt, puntligt sätt. Där sitter du med en massa varor som ska skickas efter en massa ordrar du har fått men vad gör du? Dom vanligaste är dessa tre och det är faktiskt dom som vi har använt och använder eller har egen erfarenhet av. Och det är inga mindre än DHL, Schenker, Posten, det kan ju senare bli att du använder dig av flera beroende på hur många led som är involverade från tillverkare till kund men nu för tiden så går dessa att "baka" ihop i ett helhets paket (tro det eller ej) men här en dom första fyra
https://www.dhl.se/sv.html
https://www.posten.se/sv/Sidor/home.aspx
https://www.logistics.dbschenker.se/log-se-se/start/
Men som ett ett litet tillägg så vill vi gärna att du "drar in" här och kollar! Schyssta bananer!!! Detta gäng sköter dina fraktsedlar och alla mellan händer och står även med spårning av dina paket oavsett om den ingår i den ordinare tjänsten från huvudleverantören eller inte och dom bakar ihop alla tre om det är så dvs. DHL från tillverkare till dig, posten till kund men du har bara ett kontor, ett nummer, en adress att vända dig till BRA VA! Men med detta sagt, det viktigaste av allt var är stålarna??? Jo som sagt tidigare att du måste bestämma vilken typ av betalnuingssystem du ska använda dig av så att kunden och du som företagare känner er trygga med affärerna och förslag på dessa finns här nedan med all information om respektive betaltjänst och villkor hur dom arbeter etc. Adresserna finns här....check it out!
https://www.dibs.se/
https://www.payson.se/
https://www.sveawebpay.se/
https://www.certitrade.net/kortbetalning.php
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/home
https://payex.se/foretag
Dessa kommer nog hjälpa till så att det blir lite "klirr" i "plåskan" men hur ska saker och ting se ut då? Och hur lägger man upp det hela? Kan man kombinera detta på ett ställe? Jadå det är klart alldeles här!
https://www.vismaspcs.se/produkter/fler-produkter/visma-avendo-webshop?gclid=CIaqktzH27kCFRJ8cAodcVkAtg
https://www.jetshop.se/
https://www.hemsida24.se/priser-10687?gclid=CJiAmNHI27kCFQ96cAodLSkAdQ
https://www.preemtech.fi/
Vi vill inte skicka dig på villovägar men läs dig till hur och vad dessa har att erbjuda. Vissa är "hyrbutik" erbjudanden vilket innebär att dessat står med allt (betalning, hosting, domän, mail, design, etc.) och du betalar "hyra" för tjänsten men allt efter egen design förstås så låt dig inte skrämmas. Dessa följer dina anvisningar och du kan även få designa själv som vid webnode t.ex. :) med detta så hoppas vi att du kanske har kommit en liten bit på väg och att det kan vara till lite hjälp och en funderare på när, var och hur innan man kör gasen i botten. Så därmed så önskar vi på Supershades dig käre besökare än en gång som vanligt ett riktigt stort