Lagar och regler

Jag vill ju inte bryta mot lagen,........vad säger den egentligen?

Ja, käre besökare, ska du starta eget eller tänker du handla på nätet? Det spelar ingen roll, för att vi alla har regler och lagar att följa oavsett om du är säljare eller köpare, helt enkelt. Då vi har bläddrat i lagboken åtskilliga gånger så kan vi säga att det kan vara svårt att "navigera" i den. Den är tjock, stor, tung, och dyr, det är många nackdelar vi vet men texten i den är viktig. Det finns lagar för allting i princip så därför tänkte vi "banta" ner innehållet lite grann och fokusera på vad som gäller endast för dig som konsument (eller företagare) rörande marknadsföring och åtreköp eller reklamation om så vill. Vad vi har gjort för enkelhetens skull är att vi har lagt upp dom viktigaste lagarna och förklarar kortfattat vad dessa säger och handlar om, här nedan. Dessa är dock inte placerade i relevans ordning eller dylikt ALLA är lika viktiga och är författade av Sveriges regering och justitiedepartimentet. Hänvisningar har du aldeles under varje förklaring till respektive lag. Vissa däremot är som sagt mer lämpade för den som bedriver verksamhet och inte riktigt lika relevant för en kund det handlar om hur man vrider och vänder på det, eller hur hi hi!

Konsumentköplagen = Konsumentköplagen är något som i större delen riktar sig mot båda hållen dvs. till näringsidkaren och konsument. Denna lag har 49 paragrafer (vissa har flera stycken dvs. 1, 2, 3 eller A, B så det är över 50 punkter egentligen) som gäller rättigheter och skyldigheter som företagare och konsument men förvisso riktar sig till större delen mot konsumenter. Detta gäller då vid köp av en vara som det är eventuellt fel på dvs. produkten håller inte vad den lovar (eller vad näringsidkaren lovar dessutom), leveransförsening och betalning och dylikt. Kan man detta eller vet var man ska gå för att läsa om denna lag så är det inte så svårt att veta vilka åtgärder man kan vidta om man som kund råkar ut för ett missöde, eller vad du som näringsidkare bör tänka på för att undvika problem, vid liknande incidenter som här ovan. Det bör dock tilläggas att denna lag är endast tillämpad för försäljning av "lösa" objekt dvs. den gäller inte när det är köp eller någon form av förhandling privat personer emellan, fastigheter, arrende eller hyresrätter. Däremot så gäller den när det rör sig om tillverkning av en specialdbeställd produkt, bilar, möbler, livsmedel, hygienartiklar, och sist men inte minst.....solglasögon:) he he he.

https:// lagen.nu/19 90:932 

Marknadsföringslagen = Den här lagen riktar sig mest till (vad vi på Supersahdes anser) näringsidkaren dvs. vad man ska tänka på och vad och hur man gör så att man inte hamnar i knipa. Detta handlar om själva kontakten mellan kund och säljare (i all form, i princip). Det handalr visserligen om reklam och försäljning också såklart. Det finns en del råd om detta (för dig som inte besökt sidan tidigare) under fliken "Kommunikation och marknadsföring" samt under "Goda råd". Denna lag gäller inte mot diskriminering, eller om markandsföringen är stötande på något sätt eller uppviglande osv. Utan detta sträcker sig endast i kommersiellt syfte. Marknadsföringen får inte vara falsk, vilseledande eller leda till att konsumenten är omedveten om ett felaktigt beslut vid sitt köp eller liknande.Inget tvång, hot, tillverkning och försäljning av olicenserade produkter av huvudagent (replika), rätt info på förpackningar etc. Läs mer här

https://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsforingslagen/

Distansavtalslagen = Även denna gäller endast handel med "lösa" objekt. Skog och mark och fastigheter och dylikt gäller inte under den här lagen. Anledningen varför vi tar upp denna lag är pga. att även om du bedriver en vanlig butik i stan, så kommer du garanterat (beroende på vad du säljer såklart) atr råka ut för "distans"handel så småningom via telefon eller fax eller dylikt. Men den är verkligen lämpad för den som funderar på att starta en webbutik. Eftersom det inte är "över disk" handel det rör sig om. Distansavtalslagen handlar om all försäljning som sker via telefon, internet, postorder, e-mail, fax, TV-shop etc. Detta betyder förstås att företaget är strukturerat på så vis att avtal kan ingås på distans, med andra ord att det är detaljist som jobbar just på det sättet har registrerat sig på all vis för detta ändamål. Det fina med detta är att det gäller även hemförsäljning när "dörr knackaren" kommer (men det gäller endast om affären skulle överskrida 300 kr). Även om denne skulle besöka kunden på allmän plats så gäller denna lagen ändå. Men detta förutsätter att företaget kontaktar kunden på det här sättet och inte tvärtom. Spåna vidare på den här länken vet ja!

https://www.expowera.se/mentor/starta/starta_lagar_distans.htm

Konkurrenslagen = Den här riktar sig endast till dig som vill starta verksamhet av all form. Den är till för att man ska konkurrera på rätty sätt så att det är "fair play" för alla näringsidkare involverade i själva konkurrensen. Denna lag hjälper dig så att den "store" inte kan sparka på den "lille", dvs. dominerande företag som har monopol (eller åtminstone äger stora marknadsandelar) på en marknad kan i princip konkurrera ut det nystartade företaget med att "dumpa" priserna, komma med avtal som inte rör verksamheten, bromsa produktion som påverkar marknaden och konsumenten för att dom redan etablerade företagen har råd och inte dom små. Så fort du har kommit igång med din firma, så blir detta viktigt och jätte intressant för verksmaheten på direkten, förbered dig här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Konkurrenslagen

Vill du ha paragraferna så ligger dom här.

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080579.htm

Konsumentkreditlagen = Jajamensan, precis som det låter det finns en lag för detta också. Det handlar om att du företagare som eventuellt jobbar med ett kreditinstitut och undrar vilka regler det är som gäller för båda parter t.ex. Det kan vara så att man vill sälja på kredit eller delbetalning osv. till kund. Det är viktigt att du som företagare lämnar tydliga uppgifter om räntan på kredit eller delbetalningar och ett kreditköp måste inledas skriftligt, för att inte hamna i "blåsväder" helt enkelt. Vad gäller om kunden inte betalar i tid, kan du ta tillbaka varan (ja i vissa fall plus att kunden får betala utöver återtagandet av varan), detta är nyttigt att veta innan man skickar ärendet vidare till inkasso exempelvis. Dessa kreditregler och lagar gäller oavsett om du är konsument eller säljare. Företagaren måste anpassa avbetalning så att det inte sätter kunden i för stora eller långdragna skulder efter kundens inkomst. På så sätt har företaget en skyldighet att göra en kreditupplysning på kunden om belopp överstiger 1500kr enligt denna lag .Du som kund ska bli informerad om ALLA avbetalningsalternativ innan du skriver på något papper. Fundera inte så mycket läs det svart på vitt här!

https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Konsumentkreditlag-1992830_sfs-1992-830/

Upphovsrättslagen = Japp! Som vi har nämnt förut så får man inte kopiera andras "grejor" hur som helst! Detta kan svida rejält i plånboken om denna lag inte följs. Jo denna lag riktar sig till dig företagare som vill marknadsföra något på ett eller annat sätt. På internet bör man tänka sig för det är "world wide" OK. Vilket gör att om du använder någon bild eller musik eller liknande som är tillverkat av ett företag/person som har copyright/patent/upphovsrätt på det du använder och inte har gett dig tillåtelse och det blir upptäckt. YES, mycket riktigt du har begått ett brott eftersom det står i den där blåa stora tjocka boken med Svea rikes emblem och det gällande årtalet i guld, på bokryggen. Men hur långt sträcker sig denna mån tro, jo du kan publicera citat men inte hela boken (och framförallt inte ta ut förtjänst på det). Om upphovsmannen har avlidit så gäller detta i 70 år innan det överskrider till dom levande om inte rättigheter har köpts upp inomdessa 70 år. Se efter vad du kan göra, för att du kan förhandla fram deal med upphovsmannen.......eller!? Check it out!

https://www.prv.se/sv/Kunskapscenter/PRV-skolan/Steg-4-Upphovsratt/?gclid=CIiwya__9rkCFVB8cAodlx4AsA

Anledningen varför vi tar upp dessa frågor och vill att du som är ny med att surfa, handla på nätet, eller funderar på att starta en egen nätbutik, eller bara funderar, är av flera orsaker. En av orsakerna varför vi har lagt dessa länkar på vår webbsida är för att, detta är vad vi står för inget fiffel, inga konstigheter och vill att vår kunder ska ha kött på benen innan dom t.o.m. handlar av oss. En annan anledning är att du som konsument ska känna dig trygg med ditt handlande i "cyber rymden" likaså du som funderar eller redan har startat ska veta att det finns lite mer regler att följa än att bara hålla koll på inkomster och utgifter. Kortfattat så är det som så här att om dessa lagar inte följs så kan du bli straffad i domstol. Vad domstolen sedan kommer fram till är en annan sak (sannolikheten att man får fängelse är praktiskt taget omöjligt även om företaget har begått likartade lagbrott på rutin under en längre tidsperiod) beroende på vilken typ och omfattning lagbrottet täcker. Men det kan sluta med ekonomisk konkurs, skulder, ditt rykte som företag kan skadas och på sikt kan leda till likvidering av verksamheten. För dig som privat person kan sluta med att du betalar för en sak du inte hade råd med eller att priset blev dubbelt så dyrt än vad du hade räknat med, eller t.o.m både och. Vi företagare och oss kunder har både rättigheter men även skyldigheter.......tänk på det.

Detta låter farligt, men vad skulle hända mig?

För att du inte ska bli allt för skrämd av alla lagar och regler så tänkte vi att visa några exempel eller svar på frågor som tar upp dessa ämnen för att visa vad man INTE ska göra. Vi kanske ska tillägga att dom flesta av dessa brott mot marknadsföringslagen och liknande är uppsåtliga, speciellt för de större företagen. En företagare som sitter på en VD post och styr en verksamhet som sträcker sig i 20 olika länder gör det pga. att han har "koll på läget" och kan därmed inte ursäkta sig med att "jag visste inte att man inte fick göra så" bla bla. Den som har två anställda och har haft sin verkstad i sin lilla by sen tre år tillbaka kan begå misstag. Det vill vi inte att du ska göra. Hur som helst käre besökare så tänkte vi öppna dörren till frågor och svar som du har på dessa sidor. Denna sidan här tar upp kvalité frågor på olika produkter samt att dom även tar upp lagar etc. och dikuterar och testar dessa.

https://www.testfakta.se/search/simple.do?successUrl=%2Fsearch%2F&errorUrl=%2Ftemplate%2Fcommon.jsp&publicationId=3&sortString=by_date_desc&includeSectionId=49&includeSubSections=true&articleType=news&articleType=labtest&articleType=comissiontest&articleType=notice&pageLength=20&searchEngineName=LucySearchEngine&searchString=marknadsf%C3%B6ringslagen

I denna tidningen så finns det en del artiklar som kan vara roliga att "spåna" i, i och med att vi har lagt upp denna så finns det en artikel som vi tänkte kan vara lite rolig att ta upp just rörande "smyg reklam" (som faktiskt är en del markandsföringslagen). Det är ju vanligt att man gör reklam som privat person på bloggar (som har blivit vanligt att folk använder sig av i dagens läge). Får man göra det egntligen? Nja, inte riktigt eftersom man marknadsför något som kanske inte har rätt till. För det första så ska man ha rättigherter från huvudagenten (tillverkaren eller liknande). Om en bloggare har fått en produkt gratis (prov eller sponsring) så är sponsringen juridisk såvida företaget vill använda sig av en "känd" bloggare för att nå ut med sin produkt mot en viss kundkrets. Samtidigt så om bloggare förespråkar produkten på uppmaning av leverantören av produkten så ska detta framgå på ett så klart och tydligt sätt som möjligt. Detta är bra för båda parter för att  det inte ska verka som att man framgå med vilseledande eller falsk reklam. Låt säga att bloggaren går ut med felaktig information om produkten vem ska stå till svars?! Det är också viktigt att veta för den som gör reklam för sina favorit produkter att annonsören får definitivt inte styra på något sätt vad som sägs eller nämns på bloggen under några som helst omständigheter. Det finns ingen lag eller regler för hur mycket som ska betalas för att göra reklam på en blogg och bloggare får ¨faktiskt ta betalt för att göra reklam på sin egen personliga blogg eller en allmän blogg sajt, detta utan att vara bunden i kontrakt osv. (dvs. sponsring). Frågan återstår är detta korrekt? Ska marknadföringlagen ändras för liknande ändamål? Har man inte rätt att få säga vad man vill och göra reklam för saker som man gillar. Detta som att sitta med vänner och bekanta på ett lokalt café och prata om den senaste DVD spelaren du har köpt. -Jag tycker Sony är bäst, den här modellen som jag köpte i helgen går aldrig sönder och den är både slagtålig och billig, vad du än gör köp inte en samsung för att den här Sonyn jag snackar om är mcyket bättre. Om man skulle utrycka sig så i samtalet, så är det indirekt reklam men ändå en personlig åsikt om produkten som du som privatkund har fått erfara. Skillnaden blir att när man publicererar detta på en blogg så är det skriftligt och publicerat på "world wide" web som att stå på ett hustak och gapa i megafon till folk att sluta köpa aftonbladet och börja med expressen istället för att den är bättre på alla möjliga vis, men ändå ett uttalande ändå, eller? Kan man säga att man gör reklam för ett parti t.ex. (kansek t.o.m. utan att nämna dess namn) efter att ha uttryckt sin åsikter som man står för? Hur långt marknadsföringlagen sträcker sig kan du läsa om i en av länkarna här ovan! Men vad tycker du?

Har du en fråga om lagen dvs. vad du får göra och inte får göra, så är denna generell du kan söka på fraser ord etc. (det behöver med andra ord inte röra sig om just företagande eller konsumetfrågor) och här kan du få svar om dina framtida planer där riktiga jurister hjälper dig på traven. Detta är juridisk rådgivning helt gratis och det är ca 100 jurister som står till ditt förfogande. Problem med ett köp eller en kund......vad händer då, jo det vet man här!

https://lawline.se

Dagensjuridik är en dagstidning som har varit publicerad på nätet sen början av 2000-talet och tar upp alla slags mål och lagar och regler. Här går det läsa sig till företagsrelaterade mål som har hamnat under rättsprocessen med både friande och fällande domar. Kolla in detta

https://www.dagensjuridik.se/

Om jag skulle bli missnöjd med mitt köp, vad gör jag!

Om du har införskaffat en produkt som inte håller vad den eller säljaren lovar. Trodde du den skulle komma i ett annnat utförande, eller nämndes det inte att du var tvungen att köpa tillsatser för att kunna använda produkten?Det kan vara allt från att batterier och strömadapter inte ingår till väggfäste, skyddshölje, transportanordning/bärväska, modul som måste fästas på objektet för att göra denna till funktionsduglig. Fick du inte varan i tid som lovat, eller fick du betala extra för något du inte kännde till vid leverans? Var produkten skadad vi leverans? För det första så råder vi er att spara alla kvitton (som måste användas vid retur i vissa sammanhang samt att ångerätten brukar vara skrivet på kvittot),offerter, mail, fakturor, avtal etc. För att sedan gå igenom vad som står exakt ytterligare en gång om du nu inte redan har gjort det, för läser du inte bindande avtal och skriver bara på viktiga papper får du skylla dig själv helt enkelt (och det står vi för här på Supershades). Gå tillbaka till deras webbsida där du handlade och läs deras policy (detta ska göras innan köpet äger rum egentligen) och skriv ut dessa för att ha svar på tal när du hamnar i tvist och konfrontation även om du har omedelbar tillgång till internet eller inte. Kontakta företaget som sålde dig produkten och redovisa situationen, skulle du få ett negativt svar begär skriftligt på det. Hur som hels så har olika företag olika tillvägagångsätt vid reklamation/återköp. Kontakta konsumentombudsmannen (KO) som egentligen har till uppgift att driva liknande frågor till domstol men ger även råd och problemlösning, detta hittas på konsumentverkets hemsida (länken finns under huvudfliken Shopping här på Supershades). Däremot så måste vi rekomendera några som har nämnts tidigare här i denna text är just Lawline (den länken finns på den här sidan) det går att ringa till dom och få råd på vad man kan göra i en knepig situation som t.ex. någon här ovan. Skulle det visa sig att företagaren inte har följt lagar och regler så kan du som kund kontakta allmänna reklamationsnämnden för att få råd hur du ska gå tillväga dessa kan t.o.m. ta upp ärendet för egen räkning för att se om företagets ska svartlistas eller ej. För minsta lilla sak så kan ett företag hamna på svartalistan som finns publicerad på ARN, Konsumentverket och även tidningen råd & rön (dom finns här nere, kontrollera så att dom du har handlat av inte finns listade där). Tillvägagångsättet är alltid detsamma när man kan kónstatera att ett fel har begåtts men proceduren måste granskas för att det spelar roll vilken typ av vara, leverans, betalningsvillkor, vad säljaren har "gått ut med" offentligt (webbsida, tidning t.ex.) så det kan vara svårt för oss på supershades (även om vi skulle vilja) att svara konkret på hur åtgärderna kommer att se ut eller hur proceduren kommer att gå till på ett fiktivt fall.  Men följ våra råd och vad som har förklarats under tidigare flikar så har du både flytväst och cyckelhjälmen på. Men rådgivning finns och det är gratis.........vårt råd är att prata med dom som vet bäst, det gör vi!

https://www.arn.se/ = Allmänna reklamationsnämnden

https://www.radron.se/ = Råd & Rön

https://www.konsumentverket.se/ = Konsumentverket

 

Simma lugnt!

Ledningen